Jelenlegi hely

Egyházi hírek

Készen állnak arra, hogy átadják Magyarországot Krisztusnak
FotóFotók: Hit Gyülekezete archívum, szerkesztő: Somorjai László
Egyház és társadalom

Készen állnak arra, hogy átadják Magyarországot Krisztusnak

A Charisma magazin riportja

2018. 10. 17.
| Steven Lawson, fordította: Botos Tina, Morvay Bátor

"Egy éve a Hit Gyülekezete még gyakorlatilag illegálisan működött, ma már a legnagyobb evangéliumi gyülekezet Magyarországon" - ezzel indította a rendszerváltás napjait élő ország ébredését bemutató helyszíni, címlapos riportját a Charisma és Christan Life Magazin. A legnagyobb amerikai evangéliumi magazin delegációja több mint egy hetet töltött Budapesten, hogy bemutassák olvasóiknak, hogy tört utat magának a hit a kommunista keleti blokkban. A Hit Gyülekezete közelgő negyvenedik évfordulójára készülő cikksorozatuk első részében, teljes terjedelmében és változatlan formában közöljük Steven Lawson 1990. júniusi írását közösségünkről, amely a szabad világba lépve készen állt arra, hogy "átadja Magyarországot Krisztusnak".

A Magyarországra látogató öt amerikait lenyűgözte, amit a Hit Gyülekezete esti istentiszteletén tapasztaltak. Megérkezésük előtt úgy gondolták megfáradt, üldözött hívőkkel fognak találkozni, akik küszködnek a kommunista elnyomás alatt. Úgy gondolták, az összejövetel titkos lesz és többen elmesélik majd, hogyan verték meg őket a börtönben.

Arra, hogy saját Bibliáik lesznek, vagy dicséreteik, arra egyáltalán nem számítottak.

Az amerikai vendégek – csakúgy, mint más látogatók - azonban egy erős, energikus és örömteli gyülekezetet találtak Budaörsön, ahol kortárs keresztény dicséreteket - pl: Twila Paris: Isten báránya - énekelték, természetesen magyar fordításban. Sőt a Lukács evangéliumát egy megtért, hivatásos színész előadásában hallgathatták. Ezenkívül más meglepetések is érték a látogatókat. A 39 éves pásztor, Németh Sándor sokkal inkább Ben Kinchlow-ra - a 700-as klub egyik neves műsorvezetője - emlékeztetett, mint Szolzsenyicin Gulág-regényeibe illő, meggyötört emberre.

A közösség többnyire friss megtérőkből áll, akik lelkesen igyekeznek betölteni azt az űrt, amit a kommunizmus hagyott maga után és szeretnének a társadalom minden rétegére hatni, beleértve a politikát, művészetet és fellendülőben lévő gazdasági és kereskedelmi szférát.

Összejövetel a Vasas Sportcsarnokban, ide látogattak el az amerikai újságírók.

 

Míg 1988-ban a Hit Gyülekezete tagjainak száma 750 körül volt, ez a szám 1989-re megduplázódott. Amikor a hozzájuk látogató öt amerikai egyikeként részt vettem az egyik istentiszteletükön, már 3000-en voltak és további ezren az ország különböző pontjairól, kisebb formálódó gyülekezeteken keresztül kapcsolódtak a közösséghez. A legtöbb résztvevő - az evangéliumot felolvasó színészhez hasonlóan - fiatal, nem vallásos hátterű, nemrég megtért keresztény volt, akik közül néhányan még kommunista párttagok is voltak az előző rendszerben. Voltak olyanok is, akiket korábban kémkedés céljával küldtek a közösségbe, de ma már hűséges tagjai a gyülekezetnek. Egy szóval robbanásszerű növekedés következett be a Hit Gyülekezetében, annyira, hogy Németh Sándor a más gyülekezetekből hozzájuk látogató hívőket arra ösztönzi, hogy inkább a saját, helyi közösségeikbe járjanak az évek óta fennálló helyhiány miatt. Amíg az új megtérők felé szolgálni tudó vezetőség felkészítése zajlik, még az erőteljes utcai evangélizálások számát is mérsékelték és várnak az újabb gyülekezetek alapításával.

Érthető, hiszen a kisebb gyülekezetek pásztorai is csupán 3-4 éve megtért, friss keresztények.

Németh Sándor arról, miért alapította meg a Hit Gyülekezetét

Németh elképzelései szerint, amint elegendő szolgáló áll majd készen a vezetésre, gyülekezeteket fognak létrehozni „Budapest minden kerületében és Magyarország minden városában”. Tervei azonban nem csupán Magyarországra korlátozódnak: már most is működik két közösségük Romániában, egy pedig Bécsben. Későbbiekben pedig a világ más pontjaira is terveznek szolgálókat küldeni.

 

Kezdetek...

Németh Sándor és felesége Judit, korábban a Római Katolikus Egyház tagjai voltak. Sándor teológusnak készült, Judit pedig a hitközség elkötelezett tagja volt. Ének- és nyelvtanár volt, valamint képzett zongorista. Harmadéves teológus hallgatóként, Németh egy francia keresztény folyóiratban olyan emberekről olvasott, akik a Szent Szellemben merítkeztek alá. Sohasem hallott még ilyenről Magyarországon, ahogy professzorai sem, akik ezt a fajta tanítást és élményt eretnekségnek bélyegezték.

 

Németh Sándor: "Nem akartam lelkész lenni"

 

1976 tavaszán Németh egy házicsoport keretein belül részt vett egy karizmatikus összejövetelen.

Nagyon büszke ember voltam - mondta magáról Sándor. - Sosem beszéltem a problémáimról, érzelmeimet sem mutattam ki. De ekkor hirtelen legyőzött valami nálam sokkal hatalmasabb.

 - Németh ekkor zokogva, hangos kiáltás közben megbánta bűneit, majd elkezdett nyelveken szólni és hatalmas öröm töltötte be. A házaspár több különböző karizmatikus és pünkösdi összejövetelre is ellátogatott, amelyeken többször is egy gyülekezet alapítására való próféciákat kaptak. Korábban Németh nem akart pásztori pozícióba kerülni, de hamarosan azt vette észre, hogy Isten mégis ebbe az irányba vezeti.

Ebben az időben Németh egy Derek Prince tanítását tartalmazó kazettát kapott, mert egyik barátja úgy gondolta, hogy Prince könnyen érthető angol dialektusa hasznos lehet abban, hogy Judit fejlessze angol nyelvtudását. Németh Sándort azonban sokkal inkább a prédikáció tartalma ragadta meg, amit a felesége fordított le neki. A felvételen ugyanis a szabadulásról szóló tanítás volt hallható. Ekkor hallottak először a gonosz szellemi erőkkel való konfrontálásról, és ez azonnal új megvilágításba helyezte előttük azokat a tapasztalatokat, amiket a kommunista elnyomás alatt és a keresztény közösségekben tapasztaltak.

 

Budaörsi ház, tíz év alatt hétszer bővitették ki...

A házaspár Budapest közelében egy nagyobb családi házba költözött, amit egy másik házaspárral, valamint három egyedülálló fiatallal osztottak meg. Ebből az összefogásból alakult ki később a Hit Gyülekezete.

 

Tűzön, vízen át...

Bár az egyházat nem érte annyi üldöztetés Magyarországon, mint a többi kelet-európai országban - sok ezerrel több keresztényt börtönöztek be a Szovjetunióban és Romániában, mint Magyarországon – mégis, Németh elmondása szerint a magyar pásztorokat is rendszeresen letartóztatták, a kormány pedig hosszú időn át ellenőrzése alatt tartotta a gyülekezetek tevékenységét. Miután 1981-ben alig két év alatt, 7 főről 150 -re emelkedett a hívők száma, a közösség többé nem kerülhette el a hatóságok figyelmét. Az ellenőrzés egyik bevett módja az volt, hogy a gyülekezetnek kapcsolódnia kellett valamelyik államilag elismert egyházhoz. Mivel azonban ők nem tartoztak ahhoz, és nem is kívántak csatlakozni egyik bevett felekezethez sem. Németh kérvényezte, hogy az állam hivatalos módon ismerje el a gyülekezetet. Ezt a kérést rendre visszautasították, sőt felszólították őt az egyházi jellegű összejövetelek beszüntetésére:

Szerezzen inkább rendes munkát, mint mások

- szólt a hatósági utasítás. Ellenkező esetben kihallgatás, letartóztatás vagy még annál is rosszabbra számíthatott.

Az „annál is rosszabb” fenyegetést arra szánták, hogy Némethet megfélemlítsék, viszont sem a kihallgatások, sem a gyülekezetbe küldött kémek jelentései, sem pedig a család szűkös megélhetése nem riasztotta el a szolgálattól: „Isten azt mondta nekünk, hogy úgy menjünk előre, mintha nem lenne fenyegetés, nem lenne háborúságunk, szóval mi így tettünk” - mondta el nekünk Sándor. Szerinte a nyugati társadalmak rendszeresen lesajnálják a kommunista országokat, az üldöztettés miatt, viszont ők mindig törekedtek arra, hogy ne ezen legyen a hangsúly:

Sok ember üldözési komplexussal rendelkezik. Lehet, hogy valóban rossz a helyzet, de ha folyamatosan a problémákra nézünk, akkor ez nem fog megváltozni. Isten ugyanis bármelyik kormányon és bármelyik gondon felül tud kerekedni.

Derek Prince látogatása Budaörsön

Külföldi vendégszolgálat, tolmácsol Németh Judit

 

Mivel Németh nem járhatott karizmatikus vagy pünkösdi szemináriumra, a Bibliából és Isten munkájából szerzett tapasztalatai alapján építette fel a szolgálatát. Ezenkívül audiókazettákon keresztül hallgatta Derek Prince, Kenneth E. Hagin, valamint az Oregon állambeli Portland-ben található Bible Temple gyülekezet pásztora, Dick Iverson és Paul Yonggi Cho, a világhírű dél-koreai Yoido Central gyülekezet pásztorának tanításait.

Az elnyomás és nehézségek közepette Jim Croft, a Fort Lauderdale-i Good News gyülekezet akkori pásztora is támogatta és ösztönözte a növekvő gyülekezetet. Croft összesen nyolcszor látogatta meg őket. Emellett nagyon hasznos volt Sándor számára Cho szolgálata is, akinek „házicsoport módszerét” sokáig alkalmazták, mivel nem volt elég nagy létesítményük ahhoz, hogy a folyamatosan növekedő gyülekezet elférhessen benne.

Az elmúlt öt év alatt összesen hétszer kellett kibővíteniük a Budapest közeli budaörsi házat, majd legutoljára teljesen átépítették azt.

Ehhez a művelethez azonban engedélyre volt szükségük az önkormányzattól, akik persze - ahogy az várható volt - elutasították kérésüket. Németh kitartóan fellebbezett a döntéssel szemben, ami így eljutott a kommunista miniszterelnök, Lázár György asztalára is. Legnagyobb meglepetésükre, Lázár megadta az engedélyt. Ez 1986-ban történt és Németh szerint ezek után már nehezebb volt a hatóságoknak ellenük dolgozni, mivel – mint mondja – "Bár nem ismerték el a gyülekezetünket egyházként, de engedélyezték az építkezést, tudva azt, hogy mire fogjuk használni.” Ettől kezdve a magyar kormányon belül jelentős változások indultak el.

 

Kézrátétellel történő ima az összejövetel végén

 

Mint más kelet-európai országokban, itt is veszélyben volt a kommunista hatalom. Az emberek szabad választásokat követeltek. 1989-ben kikiáltották a Magyar Köztársaságot és 1990 közepére kiírták a választásokat. Amikor Budapest belvárosába érkeztem, a Duna partján elhelyezkedő Parlament tetejéről már eltűnt a korábban negyven évig ott ágaskodó, csaknem 9 méteres vörös csillag. Ezen a választáson 42 párt ajánlott jelölteket. Végül egy koalíciós kormány jött létre, melynek egyharmadát a konzervatív, nemzeti-keresztény, Magyar Demokrata Fórum képezte, valamint a Szabad Demokraták Szövetsége, mint erős parlamentáris ellenzék. A Szabad Demokraták programja garanciát ígér a különböző egyházak egyenjogúságára és alanyi jogon kívánja biztosítani a vallásszabadságot. Németh szerint Magyarországon ez a politikai program áll legközelebb az amerikai republikánus párt felfogásához.

A gyülekezetből ketten is tagjai lettek az új demokratikus parlamentnek és ott jelentős szerepet töltenek be. Egyiküket, Hack Pétert jelölték annak a bizottságnak az elnöki tisztére, amely újrafogalmazza a magyar alkotmányt.

Németh elmondása szerint, a gyülekezet jelentős szerepet vállalt a választásokban: „Ezt kellett tennünk” - mondta, mivel az egyház és a vallászabadság voltak azok a témák, amelyek a politikai viták tárgyát képezték. 1989-ben egy új törvény került elfogadásra, mely az egyházakat is érintette. Bár a kommunizmus ideje alatt „biztosították” a vallásszabadságot, ez csupán annyit jelentett, hogy arra volt szabadság, amit a kormány megengedett. Az új törvény egyik velejárójaként lehetőséget biztosított arra, hogy új, elismert gyülekezetek és szervezetek jöjjenek létre. Végül 1989-ben a Hit Gyülekezete jogi státuszt kapott a kormánytól.

 

Drámai bizonyságok

A Hit Gyülekezete lényege az elkötelezett szolgálat Krisztus felé. Minden szombaton, a maratoni istentisztelet végén megtérésre hívják előre az embereket.

Aznap este is, mikor én ott voltam, 53 ember engedett a hívásnak. Egy nagy sportcsarnokban voltunk, ahol előre hívták őket és elmondták velük a megtérő imát, ezután pedig egy másik helyiségben kötetlenül beszélgettek a friss megtérőkkel. Németh elmondása szerint, amint lehet, kisebb összejövetelket is tartanak a számukra.

 

Pajor Tamás az ÁMEN egyik első dalát adja elő...

 

Pajor Tamás jó példája azoknak az embereknek, akiket a Hit Gyülekezete elért. Két évvel korábban a zsidó származású Pajor volt a szólóénekese Magyarország egyik legnépszerűbb heavy metál zenekarának. A zenekar neve - elég kifejezően - a Neurotic volt. Vad színpadi előadásaik olyan elemeket is tartalmaztak, mint élő csirkék lefejezése, és a tinédzser korú közönség rajongott ezekért. Annyira népszerű volt a zenekar, hogy egy ismert filmrendező elhatározta, dokumentumfilmet készít Pajor Tamás életéről, amit a mozifilmekért felelős hatóság is engedélyezett. 1988-ban kezdték el a forgatást, de a film befejezése előtt egy váratlan dolog történt: a zenekar egyik háttérénekesének unszolására Pajor elment a Hit Gyülekezete egyik szombat esti összejövetelére, ahol olyan élmény érte, ami teljesen megváltoztatta az életét. Egy üres szertartásra számított, de ehelyett az üdvösség evangéliumába ütközött, amit Németh Sándor tolmácsolt a számára. Közvetlenül szembesült a Szent Szellem erejének megnyilvánulásával, a nyelveken szólás, prófétálás, jelek, csodák és gyógyulásokon keresztül. Át tudta érezni azt az energikus, kortárs dícséretet, amely inkább az amerikai Hosanna! vagy a Maranatha! dicséretekhez hasonlított, mintsem azokra az egyházi énekekre, amikre eleinte számított.

A dícséret zenekar akkor már elektromos gitárt, valamint egy Roland szintetizátort is használt.

A következő napokban Pajor elfogadta Jézust megváltójának, és gonosz szellemektől, démonoktól is megszabadult. Hosszú órákat töltött Németh és más pásztorok társaságában, hogy arról, az új szeretetélményről tanuljon, amire Jézus Krisztusban talált rá. Pajor legnagyobb meglepetésére a rendező és csapata úgy döntött, hogy megtérésének történetét is benne hagyják a róla szóló filmben, sőt még arra is felkérték, hogy a végén megtérésre hívja a bűnösöket. Tehát egyenesen a kommunista filmbizottság kérte arra, hogy evangélizáljon abban a filmben, amit Magyarország szerte bemutattak a mozikban. Ezen keresztül olyan emberek, akik másképp sosem látogattak volna el a közösségbe, most sorban álltak a mozikban, hogy megnézhessék a filmet. Pajor megtérése után otthagyta a Neuroticot és megalapította az Ámen együttest.

Bár története valóban megrendítő, mégis csupán egy bizonyság a sok közül, amik Németh Sándor karizamtikus közösségének növekedését és fejlődését kísértek.

 

Energikus dicséret

Marilyn Hickey 1989 márciusában egy Biblia-szemináriumot tartott Budapesten. A három órás intenzív tanításokat lelkes figyelemmel ülték végig a hívők. „Az egyik legizgalmasabb hely, ahol valaha szolgáltam” - számolt be nekünk erről Hickey. Andrew Sherman, az East-West Ministries alapítója, aki a texasi San Antonio-beli Rick Godwin munkatársa, így írta le, milyennek találta a dicséretet a Hit Gyülekezetben:

 

Dinamikus, egyedülálló, olyan, mint oázisra lelni egy sivatagban. Nem ismerek más kelet-európai gyülekezetet, ahol ilyen kenet lenne.

Az alkalom, melyen én is részt vettem, közel egy órás dicsérettel kezdődött. Tehetséges csapat - amelynek egyik gitárosa korábban szintén Neurotic tag volt - részint kortárs dalok fordításait adták elő, amiket az Egyesült Államokban is éneklünk, például az I Exalt Thee, az Isn’t He és a Majesty című dalok, másrészt pedig saját szerzeményeket is játszottak. Sándor felesége, Judit, aki zongorán vezeti a dicséretet, elmondta, hogy sok saját, modern hangzású dalt írtak. Ezenfelül tervben van egy a Hosanna!-hoz hasonló kazetta kiadása, valamint egy saját zenei stúdió létrehozása is.

Az istentisztelet keretében zenei szólók, prózai igeolvasás, számos bizonyságtevés is helyt kapott, és Sándor mellett néhány pásztor is röviden hírdette az igét. Személyesen úgy tapasztaltam, hogy az egyik legerősebb dicséret volt, amivel valaha is találkoztam. Körülbelül háromezer ember töltötte meg a sportcsarnokot, amit a Hit Gyülekezete használt az összejöveteleire. Mindnyájan álltak, tapsoltak, kezeiket felemelték és táncoltak, még a pásztoruk is. Kim Boyce, aki Amerikából látogatott Magyarországra, hét dalt adott elő, amelyet tapsviharral fogadtak. Az utolsó dalt Németh Sándor ugrálva táncolta végig, miközben hangosan fütyült. Judit szerint nagyon fontos volt számukra az, hogy Boyce el tudott jönni, mivel jó példakép a fiatalok számára. Elmondta, hogy a tinédzser korú lányokat nyugati eszmékkel, szokásokkal bombázzák, ezért „Kim jó példa előttük, mert bemutatja, miként lehet az ember egyszerre csinos és közben szolgálhatja az Urat”. Steve Fry, a Messenger International misszió elnöke szintén Amerikából látogatott el Magyarországra és egy másfél órás prédikációt tartott az elkötelezettség témájában, a házasság példájára építve. Mindenki figyelmesen hallgatta és senki nem távozott az összejövetel alatt.

 

Balogh Ferenc szólódalt énekel a Vasas Sportcsarnokban

 

Németh azt mondja, ez jellemző a gyülekezetre:

Ha három órásnál rövidebb az összejövetel, akkor csalódottan mennek haza

Bár az aznapi istentisztelet hossza és jellege átlagos volt, viszonylag ritka, hogy egy külföldi vendég álljon a pulpitus mögött. Németh ugyanis gondosan óvja a gyülekezetét és bár sok külföldi szolgáló jönne szívesen a gyülekezetükbe prédkiálni, évente csak kettőt-hármat hív meg. Ennek oka azonban nem gőg vagy elszigetelődés, mert maga is támogatja azt, hogy a hívők olyan - külföldi - tanításokat is hallgassanak, amelyeken keresztül Isten szól hozzájuk. Viszont célja, hogy távol tartsa a gyülkezettől a vallásoság szellemét: „Nem egy újabb prédikátorra, vagy egy újabb koncertre van szükségünk, hanem arra, hogy meghalljuk azt, amit Isten mondani akar a számunkra.”

Fenntartja Németh Sándor azt a véleményét, hogy a kívülállóknak támogatniuk és erősíteniük kell azt a munkát, amit Isten egy helyen elkezdett: „Nem pedig showműsort kell csinálniuk a maguk számára"

A Hit Gyülekezete sok mindenben hasonlít a karizmatikus amerikai gyülekezetekre. A pultoknál prédikációkat tartalmazó audió- és videókazettákat árulnak együtt az Ámen együttes felvételeivel. A negyedévente megjelenő magazinjuk pedig a Charisma & Christian Life-hoz hasonló. Terveikben szerepel egy keresztény könyvesbolt is, valamint tárgyalnak egy magyar televízióval a CBN Superbook című gyerekműsorának közvetítéséről. Sándor elmondta, hogy szeretnének megvásárolni egy másik sportcsarnokot, ami sok várakozás után végleges otthont adhatna az összejöveteleik számára. Egy friss hír szerint pedig lehetőség nyílt arra, hogy saját bibliaiskolát alapítsanak, a Budapesti Művészeti Egyetem keretein belül.

 

Nemzeti Ünnep 1989. március 15. Budapest Magyarország, fotó: Derzsi Elekes Andor

 

Az összejövetel után visszafelé a hotelbe tartva, Kim Boyce-szal együtt áthaladtunk Budapest sötét és üres utcáin. A kereskedelmi egységek feltűnő hiánya eszünkbe jutatta, hogy egy kelet-európai országban vagyunk, miközben az istentisztelet olyan volt, mintha arra az én floridai gyülekezetemben, vagy Kim barátom tenessi gyülekezetében került volna sor. „Pont olyan, mint egy összejövetel az államokban - mondta Boyce - csak a nyelv volt más, de a Szent Szellem még ezt az akadályt is áttörte és segítette a kommunikációt”. Amint a hotel parkolójába értünk, megjegyeztük, milyen csodálatos, amit Isten ezeken a kitartó és hűséges embereken keresztül véghez vitt és ahogy válaszolt az imáikra. Egy évvel korábban még a gyülekezet illegálisan működött, öt évvel korábban egy felújított családi házban gyűltek össze, tíz évvel ezelőtt pedig egyátalán nem is léteztek.

Ma viszont már a Hit Gyülekezete Magyarország legnagyobb evangéliumi gyülekezete. Isten rövid idő alatt nagyon felemelte őket. Mintha pont erre az időszakra készítette volna fel őket, hogy betöltsenek egy űrt, amikor az ország belép a szabadság világába. A Hit Gyülekezete tagjai most kitárt karokkal készen állnak arra, hgy megosszák népükkel Jézus Krisztus szeretetét.

Steve Lawson a Charisma & Christian Life főszerkesztő-helyettese, 1990. februárban utazott Magyarországra, hogy ezt a tudósítást elkészítse.

 

Következő rész: Karizmatikus hit (Magyar Hírlap)

 

A képre kattintva, kérjük, tekintse meg a galériát!

Megosztás


megosztás facebookon
megosztás facebookon

Kapcsolódó írások


Egyház és társadalom
2018. 11. 01.

A Hit a szabad piac

Egyház és társadalom
2018. 10. 24.

Karizmatikus hit